FAQ voor marketing automation in B2B
Marketing automation is een belangrijk marketingmiddel. Er wordt veel over geschreven en het klinkt allemaal heel gemakkelijk om toe te passen. Maar veel marketeers weten niet waar ze moeten beginnen. We merken dat marketing automation vragen oproept. Daarom heeft Qamel de zeven belangrijkste en meest gestelde vragen over marketing automation voor je beantwoord.
1. Hoe kies ik de juiste marketing automation software?
Je hebt diverse marketing automation software aanbieders, oplossingen en mogelijkheden. Elk met zijn eigen kenmerken. Voordat je marketing automation software kiest voor je organisatie maak je eerst een marketingvisie en marketingplan. De keuze voor marketing automation is een strategische keuze met verstrekkende gevolgen voor de organisatie. Als marketing automation software eenmaal is geïmplementeerd en met de organisatie is verweven kun je niet meer terug zonder dat het veel werk kost.
Maak de beslissing voor marketing automation software niet alleen. Betrek de salesafdeling in je beslissing. Uiteindelijk gaan zij er ook mee werken. Houd tegelijkertijd ook rekening met de grootte van je database en je budget. Al deze factoren kunnen je helpen bij het selecteren van het juiste systeem. In het blogartikel ‘Marketing automation software vergelijken’ staat waar je allemaal op moet letten bij het maken van een keuze voor marketing automation software.
2. Hoe moet ik starten met marketing automation?
Als eerste is het belangrijk om je te realiseren dat marketing automation geen doel op zich is maar een middel om een doel te bereiken. De juiste marketing automation software is slechts een deel van het succes van jouw strategie. De inhoud van de campagnes is uiteindelijk de bepalende factor, begin daarom met de content voor je conversies en voor je e-mail workflows.
Inventariseer welke content er binnen jouw organisatie al beschikbaar is. Denk aan blogs, whitepapers, e-books, video’s, brochures, handleidingen en op welke manier deze content gebruikt kan worden. Hoewel je hier natuurlijk zo snel mogelijk optimaal gebruik van wilt maken, is het goed eerst klein te beginnen en zo een sterke basis te leggen. In het blogartikel ‘7 onmisbare e-mail marketing automation workflows’ worden alvast een aantal geautomatiseerde workflows weergegeven waarmee je aan de slag kunt zodat jij zo snel mogelijk kan starten met je eerste serie voor marketing automation.
3. Welke strategische doelen kan ik bereiken met marketing automation?
Door marketing automation toe te passen, ontwikkel je een database met eigenschappen en gedrag van contactpersonen. Je weet van de leads die jouw website bezoeken waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze op je website bekijken, of ze een whitepaper downloaden en op welke links in een e-mailing zij bijvoorbeeld klikken.
Met marketing automation krijg je dus inzicht in hun activiteiten en welk pad zij bewandelen voordat ze klant worden. Je bouwt hiermee data op waarop je je marketingactiviteiten kunt richten. Je leert ook welke content je moet ontwikkelen om relevant te blijven en engagement te triggeren. Streef naar kwantitatieve doelen, hieronder zie je een aantal goede voorbeelden van meetbare doelen:
- Het verhogen van het aantal leads (lead, MQL, SQL)
- Het verhogen van je omzet (aantal klanten)
- Een verbetering van de ROI (Return On Investment)
- Het besparen van kosten
Kwalitatieve doelen zijn moeilijker te meten, maar kunnen ook waardevol zijn:
- Het verbeteren van de kwaliteit van je leads
- Een verbeterde productiviteit van de marketingafdeling
- Het krijgen van een beter inzicht in de customer journey van je klanten en/of leads
- Inzicht krijgen in conversies en andere statistieken
- Een verbeterde samenwerking tussen marketing en sales
- Het opbouwen van een duurzame relatie met je doelgroep
4. Hoe lang duurt het om resultaten te zien en mijn investering terug te verdienen?
Een vraag die veel marketeers bezig houdt is de vraag over ROI. Wat is de ROI van mijn marketing automation inspanningen? En hoelang duurt het voordat ik mijn investering terugverdien?
Online marketing is gelukkig heel goed meetbaar. Het is belangrijk te begrijpen dat marketing automation geen snelle oplossing is. Volgens verschillende marketing experts en wat wij ook in de praktijk zien is dat 60% van de organisaties binnen 6 maanden na implementatie hun investering terugverdient.
Wil jij weten of je klaar bent om te starten met marketing automation? In het blogartikel ‘Ben jij klaar voor marketing automation? Hier is je checklist!’ vind je een handige checklist waarmee jij kan zien hoever je voorbereid bent om met marketing automation te starten.
5. Wat zijn de verborgen kosten van marketing automation?
Wanneer je denkt een goede oplossing binnen jouw eisen en budget gevonden te hebben, onderzoek dan alle functionaliteiten die je nodig hebt en bekijk of er geen verborgen kosten bij komen. Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat een organisatie na de aanschaf van een softwarelicentie ineens te maken met onaangename verrassingen. Waar moet je op letten?
- Beschikt de tool over alle functionaliteiten die je nodig hebt of moet je daarna nog extra opties kopen?
- Is de tool wel gebruiksvriendelijk, of is het zo complex en technisch dat de marketeer onnodig veel tijd kwijt is aan het beheer en onderhoud ervan?
- Werkt het goed met andere software (zoals je CRM systeem) die je al binnen je organisatie gebruikt? Is er een standaard koppeling aanwezig?
6. Wat zijn de risico’s van marketing automation?
Het ontbreken van een effectieve strategie is een struikelblok bij het inzetten van marketing automation. Een andere valkuil binnen marketing automation is een gebrek aan content. Wanneer je wilt starten met marketing automation is het verstandig om een contentmarketingplan te maken. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de customer journey en vanuit hier buyer persona’s op te gaan stellen zodat je gericht je marketingcampagnes kunt afstemmen.
Een ander gevaar is dat de contactgegevens van onvoldoende kwaliteit zijn en je campagnes hierdoor minder effectief. Men heeft ook enige technische kennis nodig om marketing automation software goed te gebruiken.
7. Heb ik een marketing expert nodig om marketing automation toe te passen?
Een goede reden om een externe in te schakelen is kennis. Er wordt wel eens vergeten dat een groot deel van de kosten zitten in het uitzoeken en begrijpen van marketing automation en het opbouwen van ervaring. Extern ingehuurde marketing automation experts kunnen efficiënt en snel kennis leveren, rekening houdend met jouw situatie. Bovendien geven ze je inspiratie voor oplossingen waar je zelf als marketeer misschien nog niet aan hebt gedacht.
Onthoud dat wanneer je kiest om marketing automation uit te besteden, je niet de controle verliest. Het uitbesteden van taken zorgt er juist voor dat jij je kan richten op de belangrijkste zaken: het bepalen van de te voeren strategische koers en het meten van de resultaten.
Denk goed na over of je de expertise en middelen in huis hebt om marketing automation zelfstandig toe te passen, of dat je marketing automation (gedeeltelijk of volledig) moet uitbesteden.
Je hebt gelezen dat het ontbreken van een effectieve strategie vaak een struikelblok vormt. Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat marketing automation voor de meeste organisaties nieuw en nog onbekend terrein is.
Wil je weten hoe jij het beste aan de slag kunt met marketing automation of hoe je je marketing automation strategie kunt versterken? Meld je dan aan voor de sessie ‘100 minuten marketing automation’ waarin je in (je raadt het al) 100 minuten leert:
- Welke strategieën je kunt volgen voor leadgeneratie, -scoring en opvolging
- Op welke manier je concrete doelen formuleert voor gekwalificeerde leads;
- Wat je moet afspreken tussen marketing en sales;
- Hoe je content marketing toepast voor het opwarmen van leads;
- Welke software je kunt inzetten voor marketing automation en waar je op moet letten.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!