Verzamelen van e-mail marketing adressen b2b: het inschrijfformulier
E-mail marketing begint met adressen. Bij het maken van een plan van aanpak voor je e-mail marketing strategie moet je nagedacht hebben over adreslijstmanagement. De eerste stap is ervoor te zorgen om een goede inschrijfpagina te maken. Deze pagina moet optimaal zijn omdat je zoveel mogelijk inschrijvingen wilt genereren en niet wilt dat afgehaakt wordt. Klinkt logisch, maar voor veel B2B organisaties blijkt het in de praktijk een lastig fenomeen te zijn.
Hoe moet je het aanpakken? Een webbezoeker landt op je inschrijfpagina en dan…
Hier volgen 4 tips voor een goede aanmeldpagina.
1. Abonneren! What’s in it for me?
Kruip in de huid van je doelgroep en vraag jezelf af waarom mensen zich moeten inschrijven voor jouw e-mail marketing programma. Het concreet maken van de USP’s blijkt in de praktijk een lastig vraagstuk te zijn voor marketeers.
Voorkom de volgende standaard beschrijving: “Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen omtrent…”. Op je inschrijfpagina heb je meer ruimte om expliciet te beschrijven wat jouw e-mail marketing programma onderscheidt van de concurrentie én waarom het een gemiste kans is als er niet ingeschreven wordt voor jouw e-mail marketing uitingen.
Tip: maak je nieuwsbrief bijzonder door een specifiek item uit je nieuwsbrief toe te lichten die alleen te lezen is in jouw nieuwsbrief. Bijvoorbeeld: “In iedere nieuwsbrief geven we een gratis whitepaper weg”.
2. Profileringsvelden op de aanmeldpagina
Profileringsvragen kunnen je helpen bij het segmenteren van mailings en ze worden over het algemeen gemakkelijk geaccepteerd. Maak er alleen geen quiz van. Zorg ervoor dat je het laagdrempelig maakt voor de inschrijver. Neem daarom alleen velden op die relevant zijn voor het uitvoeren van je e-mail marketing strategie.
Vraag jezelf af welke velden je nodig hebt bij het segmenteren van je nieuwsbrief en promoties. Vaak gebruikte segmentatiecriteria voor B2B organisaties zijn functie en branche. Deze twee profileringsvelden moet je tenminste opnemen. Ga na of er nog meer kenmerken van de inschrijver wilt weten. En bepaal welke velden je moet opnemen om de gewenste personalisering toe te kunnen passen. Wat wordt de aanhef in je e-mail uitingen?
3. Verwachtingspatroon voor inschrijvers nieuwsbrief
Het schetsen van een verwachtingspatroon is belangrijk voor de inschrijver. Geef aan hoe frequent de nieuwsbrief en eventuele promoties of uitnodigingen voor events de inschrijver in de inbox kan verwachten.
Laat de inschrijver ook weten wat voor type communicatie hij kan verwachten. Je kunt dit oplossen door een voorbeeld van een recent verstuurde nieuwsbrief of promotie te laten zien. Daarnaast kun je een archief opnemen van de laatste verstuurde nieuwsbrieven. Met een goed e-mail marketing tool kun je heel gemakkelijk een archief inregelen.
4. Behandelen gegevens van abonnees e-mailings
Het is belangrijk om bij het eerste contactmoment vertrouwen te winnen bij de inschrijver. Vermeld dat het mogelijk is om je in iedere mail uit te schrijven en dat het e-mailadres nooit aan derden wordt verstrekt.
Neem een link op naar de privacy policy waarin deze informatie uitgebreid staat uitgelegd. Een klantvriendelijke oplossing is het opnemen van een samenvatting van de meest relevante informatie uit de privacy policy, opgesomd in bullet points.
Conclusie
Met deze 4 tips kun je beginnen met het optimaliseren van de inschrijfpagina voor je nieuwsbrief. Daarmee is de eeste stap gezet!
Meer weten over adreslijstmanagement voor B2B organisaties? We hebben een whitepaper geschreven waarmee we je verder helpen bij drie belangrijke stappen:
- Hoe verzamel ik e-mail adressen?
- Wat kan ik het beste doen om e-mail adressen vast te leggen?
- Hoe zorg ik ervoor dat de e-mail adressen behouden worden?
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht