Vier veelgestelde vragen over e-mail testen
E-mail marketing is en blijft een vak van ‘trial and error’. Wij hebben duizenden e-mailings uitgevoerd en toch kunnen ook wij niet altijd voorspellen hoe het gedrag van ontvangers zal zijn. Verschillende factoren zijn hierop van invloed. De doelgroep, leeftijdsopbouw, jaargetijde en tijdstip zijn slechts enkele aspecten die bepalen hoe ontvangers reageren op een e-mailing.
Wat uiteindelijk voor jou het beste werkt, kun je maar op één manier achterhalen: door te testen. Niet testen is absoluut een gemiste kans. In dit blog geef ik antwoord op 4 veelgestelde vragen over e-mail testen.
Vraag 1: Waarom moet ik e-mail testen uitvoeren?
Uiteindelijk draait e-mail marketing om één ding: resultaat. Met behulp van testen behaal je meer succes met je e-mailings. Ongeacht hoeveel inzicht en inschattingsvermogen je denkt te hebben, je kunt nooit 100% zeker voorspellen dat de ene variant beter scoort dan de andere.
Volgens het 2013 E-mail Benchmark Report van MarketingSherpa (gebaseerd op jaarlijks wereldwijd onderzoek) onderschrijft een grote meerderheid van 77% dat e-mail testen belangrijk of zeer belangrijk zijn in e-mail marketing programma’s. Slechts 3% vindt e-mail testen totaal onbelangrijk.
Met testen op je e-mail campagnes behaal je meer opens, clicks en een hogere conversie.
Testen is de basis van elk succesvol e-mail marketing programma. Alleen de implementatie van goed uitgedachte tests geeft je inzicht en meer houvast in welke elementen voor jouw doelgroep werken. Dit stelt je in staat om continu te optimaliseren en jouw e-mailings op lange termijn succesvol te houden.
Vraag 2: Welke testen kan ik doen om mijn e-mail te optimaliseren?
Er zijn veel mogelijkheden om te testen op je e-mailings. De onderstaande staafdiagram uit het Email Marketing Benchmark Report geeft een bruikbaar overzicht van populaire e-mail testen.
De meeste e-mail testen worden gedaan op de onderwerpregel. Dit komt doordat onderwerpregel testen relatief gemakkelijk zijn uit te voeren en snel zichtbaar resultaat opleveren. De openratio van je nieuwsbrief zal absoluut verbeteren door te testen op de onderwerpregel.
Na de subjectline volgen testen op de call-to-action en de opbouw van de message. Met behulp van testen op call to action buttons of de tekst in de button kun je direct nagaan of je meer conversie kunt behalen. Zullen meer mensen klikken als je een button rood maakt in plaats van groen? Een test op bijvoorbeeld het wel of niet invoegen van een persoonlijke aanhef leert hoe je jouw ontvangers het best kunt aanspreken.
Wat je test hangt af van welk aspect van je mailings je wilt verbeteren. Bepaal voor jezelf eerst vast wat je wilt verbeteren. Wil je de openrate verbeteren, de clickrate of wil je meer conversies?
Vraag 3: Hoe vaak moet ik e-mail testen uitvoeren?
Doordat het gedrag van ontvangers steeds aan verandering onderhevig is, is testen een continu proces. Het stopt niet met een eenmalige test. Ik adviseer om doorlopend te testen. In sommige gevallen moet je zelfs meerdere waarnemingen doen om een uitspraak over de resultaten te kunnen doen. Vakantieperioden, feestdagen en zelfs weersomstandigheden zijn van invloed op het resultaat van je mailing en je testen.
Het 1-op-1 overnemen van best practices van concullega’s of concurrenten raden we dan ook af. Wat voor een ander geldt hoeft niet voor jou te gelden. De opbouw van je adreslijst, de branche waarin jouw organisatie zich bevindt of het product wat je aanbiedt, elk aspect maakt jouw situatie uniek. Overweeg daarom altijd om structureel te testen. Maak een plan: definieer je doelstellingen en bepaal hoe je dit wilt bereiken.
Vraag 4: Val ik mensen lastig door te testen?
Bij e-mail testen stuur je verschillende versies van je mailing. Je adreslijst wordt willekeurig opgesplitst in groepen die elk een andere variant ontvangen. Ontvangers zullen daardoor altijd maar één van versie ontvangen. Ze merken er niets van dat ze in een testgroep bevinden. Probeer te allen tijde je varianten goed te checken voordat ze worden verstuurd. Er iets niets vervelender dan dat ontvangers een onderwerpregel ontvangen met daarin het woord ‘Test:’.
Uiteindelijk profiteren je ontvangers ook van het testen, ze ontvangen mailings die beter op hen afgestemd zijn.
Haal alles uit je e-mail marketing met e-mail testen
In dit blog heb ik antwoord gegeven op vier veelgestelde vragen over testen met e-mail. Als consultant e-mail marketing bij Qamel ben ik zelf gek op testen. Zoals ik zelf altijd zeg: “Testen is geweldig, omdat je de mening krijgt van de meest belangrijke persoon: de ontvanger van je e-mail.”
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht