Vijf tips voor goed beeldgebruik in je e-nieuwsbrief
Uit onderzoek blijkt dat ontvangers werkelijk in een split second bepalen of ze een email verder lezen. Bij deze beslissing speelt visuele aantrekkingskracht een doorslaggevende rol. Is je mailing wel aantrekkelijk genoeg en wordt de kernboodschap direct gegeven?
Het zijn de afbeeldingen in je nieuwsbrief die zorgen voor sfeer en beleving bij de ontvanger. Welke visuele elementen kun je gebruiken in je mailing en waar moet je op letten? Dit blogartikel geeft je het antwoord in vijf praktische nieuwsbrief tips. Tot slot volgt een bonustip.
Tip 1. Geen achtergrondafbeeldingen in je e-mail
Het lijkt misschien vanzelfsprekend. De achtergrond van je mailing speelt een belangrijke rol in de leesbaarheid en daarmee het succes van je mailing. Maak gebruik van een lichte achtergrond. Bij voorkeur zelfs een volledig witte achtergrondkleur. Gebruik daarnaast een donkere kleur voor de tekst zodat deze gemakkelijk van elkaar zijn te onderscheiden.
Een achtergrondplaatje raden we dan ook sterk af. Enerzijds omdat de meeste email clients het HTML attribute ‘background’ niet ondersteunen. Anderzijds, omdat dit de leesbaarheid vaak niet ten goede komt en een achtergrondimage niet defensief is opgebouwd (tip 4).
Tip 2. Gebruik plaatjes op de juiste manier in je e-mail nieuwsbrief
Je hebt je achtergrond gekozen en de ruwe opzet voor de tekst staat. Het is tijd om sfeer en beleving toe te voegen aan je nieuwsbrief. Afbeeldingen zijn hét middel om een goede indruk te maken op de ontvanger. Toch moet je opletten dat je niet teveel beeldmateriaal wilt toevoegen. Zoek een evenwicht in wat werkt en blijf hier consistent in.
Zoek e-mail plaatjes die relevant zijn. Neem geen genoegen met de eerste de beste stockfoto. Zorg dat ze de inhoud van je mailing, de stemming die je wilt overbrengen of de actie die je wilt dat lezers ondernemen ondersteunen.
Tip 3. Let op het formaat van e-mail afbeeldingen
Voor de leesbaarheid van je mailing speelt de bestandsgrootte van plaatjes een belangrijke rol. Afbeeldingen in een e-mail moeten eerst worden ingeladen voordat ze worden getoond. Ze worden niet meegestuurd, maar staan online gelinkt.
Zorg dat de afbeeldingen die je gebruikt niet te groot zijn. Wij hanteren zelf een maximum van 50kB. Door een lage resolutie en een klein formaat te kiezen laad je e-mail snel. Dit is niet alleen belangrijk wanneer je e-mail op een desktop wordt geopend, maar helemaal als je veel mobiele ontvangers hebt. Zij willen immers je mailing snel en gemakkelijk openen en zitten niet te wachten op lange downloadtijd.
Tip 4. Voeg email alt-tekst toe aan afbeeldingen
E-mail clients tonen niet altijd je mailing zoals jij dat voor ogen hebt. De meerderheid van email clients geeft eerst een versie waarin de afbeeldingen uit staan. De ontvanger moet na het openen op ‘plaatjes aan’ klikken. Daarna ziet de ontvanger de mailing pas in volle glorie.
Met dit in het achterhoofd is het belangrijk om je mailing ook leesbaar te maken als de plaatjes uit staan. Dit kun je doen door een defensieve HTML te bouwen. Hierin voorzie je elke afbeelding van alternatieve teksten (alt tekst). Dit is een stukje html-code dat je toevoegt aan een afbeelding. Bijvoorbeeld onder een afbeelding van een logo plaats je de naam van de betreffende organisatie.
Tip 5. Meer e-mail conversie met de juiste buttons
Zorg dat links opvallen.Onze praktijkervaring leert dat buttons werken. Ontvangers klikken eerder op een button dan op een tekstlink. E-mail buttons vallen op en zijn makkelijk scanbaar voor lezers. Een lezer hoeft niet eerst diepgaand de tekst door te nemen.
Door de tekst in de button vervolgens lading mee te geven trigger je de lezer om hem aan te klikken. Dus niet alleen ‘lees meer’ of ‘klik hier’, maar maak duidelijk waar de ontvanger terecht komt en wat hij eraan heeft. Door je button op te bouwen uit defensieve HTML-code is hij ook zichtbaar zonder dat de plaatjes zijn aangezet.
Bonus-tip 6. Email video brengt je boodschap tot leven
Video is de meest geklikte content vandaag de dag. Mensen vinden het leuk om video’s te kijken. Neem bijvoorbeeld het nummer Gangnam Style van Psy. Komen die miljard views dan echt alleen door de kwaliteit van het nummer of speelt er meer? Wat mij betreft is het nummer zo populair geworden door het beeldmateriaal. De lachwekkende dansmoves van zanger Psy spreken aan. Zonder dat beeld was het vast geen wereldhit geworden.
Als je een video hebt, zorg dan dat je die een plaats geeft in je e-mail. Binnen email marketing wordt de roep om video’s, die speelbaar zijn in de email zelf, steeds groter. Het is echter nog steeds in de meeste clients en browsers niet mogelijk om video te spelen in een mail. Toch zijn de vooruitzichten voor video in e-mail veelbelovend met HTML 5. Voorlopig moeten we echter nog gebruikmaken van een screenshot van het videovenster met een link eronder.
Met de e-mail marketing tips in dit artikel ben je in staat om beleving en sfeer te creëren. Toch geldt uiteindelijk dat je door email testen pas echt leert welke button werkt en welke productafbeelding resulteert in de hoogste conversie.
Blijf op de hoogte van de laatste updates voor e-mailmarketing en ontvang uitnodigingen voor seminars en webinars in je mailbox. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Een extra check van een e-mail expert is altijd fijn voordat je op de verzendknop drukt. Laat je e-mailcampagne vrijblijvend beoordelen.
Deel dit bericht