Marketing automation campagnes
Awareness campagne
Of het nou gaat om het vergroten van je naamsbekendheid of het onder de aandacht brengen van je product of dienst, grote kans dat dit onder je marketingdoelstelling valt. De inzet van awareness campagnes helpt je hierbij. Een voorbeeld voor de B2B markt is het aanbieden van een whitepaper in de vorm van een reeks berichten/campagne.
Opvolging leads campagne
Na een contactmoment wil je het liefst een conversie creëren. Maar niet iedere lead is direct zover om over te gaan tot een aankoop. Met behulp van een goede opvolgcampagne wordt een lead benaderd om op een ander moment alsnog over te gaan op een aankoop. Voorbeelden hiervan zijn:
- Welkom inschrijving nieuwsbrief
- Abandoned shopping cart
Klant activatie campagne
Door de inzet van activatiecampagnes zorg je ervoor dat de klanten klanten blijven en dat ze terugkomen op het moment dat ze behoefte hebben aan vervangend of een ander product/dienst. Dit soort campagnes zijn grotendeels te automatiseren. Denk aan een welkomstserie met tips over het gebruik en informatie over de mogelijkheden van het product/dienst.
Klant Cross-sell campagne
Je hoopt natuurlijk dat klanten vaker terugkomen en meer producten/diensten afnemen. Niet alleen om meer omzet te generen maar ook om je klant uit te laten groeien tot een betrokken loyale klant. Dit doe je door de inzet van cross-sell- en upsell campagnes.
Hierbij is het in eerste instantie vooral zaak om te ontdekken waar de interesses van de klant liggen, op basis van deze verzamelde data is het mogelijk om te bepalen wat het beste aanbod is voor de individuele klant om deze vervolgens een gepersonaliseerd aanbod te doen voor andere producten/diensten.
Klant loyaliteits campagne
Bestaande klanten zijn kostbaar en van essentieel belang voor continuïteit van je bedrijf. Het marketingbudget wordt vooral gespendeerd aan het werven van nieuwe klanten, terwijl marketing voor je bestaande klanten veel belangrijker en effectiever is. Gebleken is dat loyaliteitscampagnes opvallend hoog scoren op open en klik ratio’s.
Winback campagne
Van bestaande klanten nieuwe klanten maken? Dit doe je door de inzet van winback campagnes. Loopt het contract van je klant bijna af of is er reeds opgezegd? Is het aangekochte product aan het eind van zijn levenscyclus of is er een opvolger van het product op de markt gekomen? Start een retentie- of winbackcampagne.
Marketing automation campagnes opzetten? Bekijk onze marketing automation software waarin dat mogelijk is.