Slimme inbound marketing aanpak zorgt voor leadgeneratie
E-(mail)marketing die werkt voor Jacobs
Jaap de Ruiter is een succesvolle ondernemer. Met zijn bedrijf Jacobs Presentation Products levert hij prachtig materiaal aan bedrijven en instellingen. Vorig jaar heeft hij voor ons een stijlvolle weggeefkoffer gemaakt waarmee wij op Vakdag Fondsenwerving goede doelen aan ons konden binden. Omgekeerd konden wij Jacobs helpen met online leadgeneratie.
Jacobs Presentation Products moest het tot nu toe hebben van het persoonlijke netwerk van Jaap, maar sinds de samenwerking met Qamel wordt ook online klanten binnengehaald. Jacobs maakt daarvoor gebruik van typische inbound marketing principes, een methode die met name in B2B goede resultaten geeft.
Wat kan online nog toevoegen aan een succesvolle ondernemer?
In B2B zijn we allemaal op zoek naar de beste manier om je producten aan de man te brengen. Vaak doen we dat door persoonlijke verkoop. Maar op een bepaald moment wil je ook gebruik maken van online mogelijkheden.
Het voordeel van deze online marketing aanpak is dat je met relatief lage kosten in korte tijd al prima resultaten kan boeken door content slim her te gebruiken en je strikt te houden aan de regels van vindbaarheid. Hieronder leg ik uit hoe wij met een krachtige multi-channel aanpak Jacobs Presentation Partners in de schijnwerpers van Google en prospects hebben gezet.
Plan voor inbound marketing
Op de nieuwe website van Jacobs komen de luxe ringbanden en ordners optima forma in beeld. Maar hoe zorg je ervoor dat er meer bezoekers naar de website komen, zonder een vermogen uit te geven aan Adwords? En hoe verleid je bezoekers om klant te worden? Qamel stelde voor om deze doelstelling te realiseren door 3 eenvoudige strategieën te volgen:
- Versterk je vindbaarheid (met SEO) door teksten toe te voegen aan de website
- Verleid bezoekers om hun e-mail adres achter te laten en interactie aan te gaan
- Geef opvolging aan de interactie met nieuwsbrief en persoonlijke verkoop
Keyword als sleutel tot online succes
Content moet geschreven worden rondom keywords. Daarmee geef je marketing richting en hou je focus op het doel: relevante content die ook goed door search engines wordt opgepikt. Met Jacobs hield Qamel een keyword sessie om een lijst keywords samen te stellen. Er worden simpele uitgangspunten gehanteerd:
- Minimaal 50 keywords per persona gegroepeerd in thema’s en plaats in de funnel
- Keywords adresseren zowel pijnpunten of wensen van de doelgroep als producten en diensten kenmerken van Jacobs
- De keywords worden ondergebracht in een contentkalender. In de contentkalender ligt vast op welk moment thema’s en bijhorende keywords aan bod komen in nieuwsberichten.
Nieuws op de site, social media en e-mail nieusbrieven
De nieuwsberichten die op basis van de contentkalender gemaakt worden, zijn de basis voor zowel social media en e-mail communicatie. Hiermee voorkomen we dure processen om steeds nieuwe content te ontwikkelen. We gebruiken eenvoudige tactieken voor een content waterval:
- Een nieuwsitem leidt tot activiteit op social media
- Meerdere nieuwsitems vormen de content voor de e-mail nieuwsbrief
- Social media reactie leiden tot content voor de e-mail nieuwsbrief
- E-mail nieuwsbrief leidt tot berichten op social media
Op deze manier wordt content gebruikt in alle kanalen: website, e-mail marketing en social media om elkaar te versterken en klanten en prospects, op welk kanaal ze zich ook bevinden te bereiken en te converteren.
Slim in online betekent resultaat halen met minimaal budget
Met deze intelligente manier van hergebruik van content wordt het mogelijk om met een beperkt budget een groot bereik te hebben. Enerzijds levert het meer website bezoekers met hogere kwaliteit en anderzijds kun je bezoekers binden en verder verleiden via social media en e-mail.
Voor Jacobs betekent deze nieuwe aanpak aanvankelijk een investering en geduldig doorzetten. Het duurt een paar maanden voordat de nieuwe content ook werkelijk leidt tot meer bezoekers en conversies. Maar nu worden de resultaten duidelijk zichtbaar:
- Er komen meer aanvragen binnen en de aanvragen hebben een hogere kwaliteit en grotere klanten
- Potentiële klanten laten zich gemakkelijker overtuigen en zijn eerder bereid om vooruit te betalen vanweg de professionele uitstraling van de marketing communicatie
- Er is duidelijk sprake van een hogere omzet, afkomstig van nieuwe klanten door deze online marketing
Jaap de Ruiter zegt over de samenwerking met Qamel: “Voor mij is het een succesformule. Er wordt met me meegedacht en mijn website levert nu meer resultaat”.