Just married: Social Media en Email Marketing
Praktijkcase: Marnan – webshop voor modelspoorbouw
Het huwelijk tussen e-mail marketing en Social Media werd geïllustreerd met een praktijkcase. Marnan is een webshop in tweedehands modelspoorartikelen voor de treinhobbyist. Marc Oomen vertelde over de stappen die hij heeft ondernomen om ook op Social Media succesvol te worden.
- Uitzoeken van relevante Social Media voor Marnan: Facebook en Twitter
- Koppeling maken tussen Social Media en e-mail marketing: iconen toevoegen in mailing
Fans actief maken op Social Media: actievatiemailing versturen naar de adreslijst
Verder liet Marc in een online demonstratie zien hoe Web Analytics gebruikt wordt om te kunnen segmenteren op verschillende bezoekers. Door de inzet van online kanalen, weet je hoeveel omzet gehaald wordt uit je website, e-mail-marketing en Social Media. Door het actief benaderen met e-mail van website-bezoekers op basis van hun gedrag op de website, naar aanleiding van e-mail en in Social Media, is het eenvoudig om de marges sterk te verbeteren. Ook weer een voorbeeld van triggered e-mail.
Huwelijkse voorwaarden e-mail marketing en Social Media
Wat zijn nou de concrete voordelen van het gebruik van Social Media in combinatie met e-mail marketing? Dit deel werd gepresenteerd door onze eigen e-mail marketing goeroe: Bert-Jan van Rein.
Cijfers over het huwelijk EMM & SMM volgens MarketingSherpa:
- 81% meer bereik
- 78% meer merkbekendheid
- 53% meer verdienen
- 47% grotere lijst
- 31% meer leads
Voordelen huwelijk e-mail marketing & Social Media
- Je bereik wordt groter:
- Goedkope manier om adressen te verzamelen
- Meer betrokken klant
- Relevantie van e-mail neemt automatisch toe
- Echte interactie (tweerichting verkeer)
- E-mail frequentie kun je laag houden dankzij Social Media
- Saldo: omzet hoger / betere return on investment
Actieplan voor huwelijk EMM & SMM
- Kies uit alle Social Media de optimale (80/20)
- Koppel de Social Media aan e-mail
- Koppel e-mail (inschrijven) aan Social Media
- Hergebruik je content slim, relevant en met zekere frequentie
Randvoorwaarden
- Best Practices op alle platformen / kanalen
- Maak (dus) geen misbruik
- Bepaal de benchmarks